To iværksætter fyrtårn

30. December 2015

Jeg har i en del tid arbejdet med ny op startede virksomheder. Nogle af disse har jeg selv en ejerandel i, mens andre har jeg været dybt involveret i på anden vis.  Jeg er gået ind i stort set alle projekter med stor iværksætter iver, men det er gået en del ting op for mig hen ad vejen.  Det er to  af de erfaringer jeg vil dele med jer i denne artikel.

Skab en Customer Value proposition

Det kan godt være du selv mener du har fået en god ide, og det kan sagtens være du har ret. Men prøv lige at træd to skridt tilbage og betragt det produkt, du har en idé til, fra kundens eller brugerens perspektiv. Ville du selv og dine venner eller familie selv bruge det produkt du har en idé til, og hvad får du ud af produktet fra et kundeperspektiv. Og hvis du ikke lige kan se den dybe tallerken i din idé, så opfind den, eller i det mindste giv det et skud.  Men hvis du ikke kan finde en grund til, at din idé skulle være fordelagtig for kunden, så drop ideen, og find en anden!

Skab en profitabel forretningsmodel

Herefter er det tid til at se på om din idé rent faktisk kan lave profit. For når alt kommer til alt så er det nøglen til succes for enhver forretningsmand og dermed også enhver iværksætter.  Hvordan laver man så en forretningsmodel, ja det er der jo lavet mange avancerede teorier om, men jeg har faktisk haft ret stor succes med at bruge en helt simpel model. Osterwalders business model canvas. Her kan du opbygge et nemt overblik og model over din forretning både med hensyn til salg, køb, kundestrategier, omkostninger, hvordan du vil nå dine kunder osv. Du får naturligvis ikke opstillet et plus minus regnskab, der kan give dig det resultat, som du forventer på bundlinjen, men du er godt på vej. Og det er faktisk ikke meget sværere end derefter at smide plusser og minusser ind i et excell ark.

Som iværksætter har jeg selv tit haft svært ved at tænke på andet end mine fantastiske ideer og planer, men det har ændret sig efter jeg havde disse to fyrtårn at følge: Forretningsmodel og customer value proposition.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |