At starte en webshop

30. December 2015

Der er rigtig mange som starter en ny webshop, i håbet på at man lige pludselig bliver rig og tjener kassen. Det ser så nemt ud, og rigtig mange websites som ser ud til at være dårligere opbygget end man selv lige kan, Det føles derfor sikkert nemt at starte en ny webshop.

Men pas på. Det er ikke så nemt som det ser ud. Selvom du måske har styr på søgemaskineoptimering, lidt konverteringsoptimering og mener du har styr på at sende varer - så bliver det ikke en succes.

Da jeg for noget tid siden startede webshoppen Mulius, så blev jeg overrasket. I den første lange tid kom der ingen salg. Der var masser af besøgende, og vores placeringer i søgemaskinen overstigede de forventninger jeg havde til et nyt domæne. Alle data så ud til at klare det godt. En sjov ting skete - vi ventede en måneds tid uden at vi ændrede noget - også kom ordrene. Ikke bare en eller to ordrer - men mange. Besøgstallene var ikke ændret, og vi havde ikke gjort i den forrige måned. 

Dette fænomen er et som rigtig mange møder. Det skyldes med stor sandsynlighed det man siger om "man skal se et produkt / service 7 gange før man overvejer den". Når folk har set på webshoppen mange gange, og er vendt tilbage igen og igen - så begynder det at blive mere interessant at købe. Man opbygger noget troværdighed og genkendelighed.

Jeg blev egentlig ikke overrasket over det. Jeg har oplevet det samme med næsten alle mine projekter. I mit andet projekt Gode Karakterer hvor vi bl.a hjælper elever med analysemodeller, købte folk heller ingen produkter i lang tid. Pludselig skiftede det, og folk startede med at skifte.

Det er et meget vigtigt fænomen at have i baghovedet når man starter en butik. Kunderne kommer ikke nødvendigvis med det samme, og der kan sagtens gå noget tid før salgene kommer.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |