Kom godt i gang med mødebooking

30. December 2015

Men ligesom med alt muligt andet som er simplet, så er det nødvendigvis ikke altid let.

Hvornår skal man bruge mødebooking?
Det er ikke i alle tilfælde en god tide og benytte sig af mødebooking, ligesom alt muligt andet skal det passe sammen med opgaven/projektet. Ofte er investeringen simpelthen for stor i forhold til den omsætning som man får ud af det. For det er jo ikke gratis, at ringe til beslutningstagere og derefter at køre ud for at mødes med dem personligt. Det er jo ikke alle kontakte, som giver et møde og det er heller ikke alle møder, som giver et godt salg. Derfor kan man måske en større faldgruppe med mødebooking ned ved fx telefonsalg. Man kan egentlig sammenligne kombinationen af leadgenerering og telefonsalg, med mødebooking. For ved kombinationen skal man først skabe interesse, dække behov og senere ved telefonsalget overbevise kunden om at behovet bliver mættet ved produktet. Hvor man imod mødebooking realt har to led i processen som kræver salgsevner og overbevisninger.


Derfor er mødebooking ikke velegnet, hvis der ikke kan komme en større kontrakt/gevinst ud af salget. Hvis man fx sælger et forholdsvis billigt produkt, som en stor virksomhed køber mange af, kan mødebooking være rentabelt og passende. Eller, hvis man har et billigt produkt, som fungerer som små abonnementer, hvor kunden over tid, skal lægge en stor pose penge ved. Kort sagt er mødebooking relevant, hvis produktet er en stor engangsinvestering for kunden/virksomheden.


Man skal således overveje om salget af produktet bliver hjulpet af at man har en relation til dem der tager beslutningerne. Måske er produktet ens hos alle leverandører og det er kun på prisen, at man tage sig anderledes ud med. Salgselitens filosofi er, at relationen næsten altid er vigtig, når en virksomhed skal vælge leverandør til et produkt eller en service, som er en større investering over tid. Fordi det oftest tjener alle partner bedst


Det giver sig selv, at man ikke skal investere i mødebooking, hvis man i forbindelsen ikke har kompetencer til at holde gode møder. Det lyder som en selvfølge og som noget temmelig basalt, men det er faktisk ofte et problem og specielt i forhold til tiden. Når man starter et samarbejde med nogle eksterne mødebooker, så glem aldrig at opdatere sin kalender. Pludselig har man flere møder end man har tid. Og aflyste eller udskudte møder giver de dårligste indtryk inden for denne del af salgsverdenen.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |