Turbo-revolutionen i bilbranchen

30. December 2015

Indenfor de seneste fem års tid er benyttelsen af turboladere blevet mere og mere normalt i benzinbiler. Førhen har turbo primært været forbeholdt dieselbiler og højtydende sportsvogne, men med den stigende opmærksomhed på bilernes miljøvenlighed og brændstoføkonomi er det blevet reglen snarere end undtagelsen, at motorerne skal "downsizes", for at bilproducenterne kan imødekomme de høje krav fra institutioner som EU. Hvordan lykkes man med det projekt? Jo man smider såmænd en turbolader - og endda også en kompressor i enkelte tilfælde - på, og pludselig kan ingen mærke, at motorerne er blevet mindre.

Tværtimod. Faktisk føles de nye, små turbobenzinere oftest væsentligt hurtigere, end de mere brændstofslugende motorer med en større slagvolumen, de har afløst. Bag navnet Seat Ecomotive ligger for eksempel blot, for benzinbilernes vedkommende (Ecomotive-diesel fås også), en 1,2 liters motor, men takket være turboladning yder den respektable 105 hk og har således direkte afløst den gamle 1,6'er. Den kører noget længere på literen og udleder derfor mindre CO2, og så har den et større drejningsmoment, dvs. større træk ved lave omdrejninger, der får den til at føles hurtigere end sin forgænger.

De såkaldte TSI-motorer benyttes på tværs af VAG-koncernens mærker, først og fremmest hos VW, Seat, Skoda og Audi, men selve grundidéen med små, turboladede benzinmotorer benyttes efterhånden også hos de fleste andre velansete producenter. Det er samtidig både de helt små og de helt store biler, der benytter denne teknologi. 1.2 TSI-motoren benyttes eksempelvis både i Skoda Fabia og Skoda Octavia. Den nye VW Passat, hvilket vil sige Passat 2011, kan fås med TSI-motorer på både 1,4 liter, 1,8 liter og 2,0 liter, og den er således et af de fremmeste eksempler på, at den moderne downsizing-idé og -teknologi for alvor har vundet indpas.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |