Telemarketing giver vækst

30. December 2015

Telemarketing er i min optik, en af de bedste måder at generere omsætning på. Salgsmetoden er oftest meget rentabelt, da man sparer tid, i forhold til hvis man skal ud til kunderne på virksomhedsbesøg. Telefonsalg er især meget rentabelt, hvis man kan lukke salget over telefonen og faxe ordrerne afsted efter dagens salgsaktiviteter.

Både til virksomheder og private

Telemarketing kan både bruges, hvis man handler med virksomheder og private  (b2b / b2c). Den vigtigste forskel er tilladelsen til at kontakte kundeemnet. Hvis man handler med virksomheder, behøver man ikke en forudgående accept og man kan uden tilladelse gribe telefonen, ringe virksomheden op og blive stillet igennem til en indkøber eller anden relevant beslutningstager. Det kan indimellem være svært at komme forbi sekretæren, hvilket kan være en kunst i sig selv, men med gode talegaver og den rette indstilling er det ikke så svært igen.
Opkald til private kræver oftest en forudgående accept fra kundeemnet. Der er enkelte brancher såsom aviser og magasiner, hvor man ikke behøver accepten, da dette er forbrugeroplysende og ikke krøver en tilladelse. Jf. dørsalgsloven paragraf 6.


En anden forskel er tiden, man ringer på. Det er normal kotume, at virksomheder kontaktes mellem kl. 08 og 16, mens der som oftest ringes til privatkunder mellem kl. 15 og 21. Dette bunder naturligvis i, hvornår man kan formode at flest tager telefonen.


Hvis ens produkt er svært at sælge over telefonen (f.eks. hvis det er store løsninger til virksomheder eller produkter til private, der kræver en dybere research), så kan det være en god ide, at arbejde med mødebooking og lukke salget, når du kommer ud til kunden. Det kan være en fordel at udlicitere den telefoniske kontakt til et callcenter og derefter lade de interne sælgere lukke salget ude på kundens eller virksomhedens adresse. På den måde frigiver du tid, så dine sælgere kan koncentrere sig om, det de er gode til.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |