Gode og professionelle kostplaner giver de bedste madvaner

30. December 2015

En professionel kostplan er for dig, der har brug for at tabe dig, følger et hårdt træningsprogram, eller skal komme dig oven på en svær operation. Uanset hvordan din situation ser ud, er det vigtigste, at der kommer den rette balance mellem dit næringsbehov og dine madpræferencer, for kun på den måde kommer du i mål med dine ambitioner.

Der er flere forskellige måder at planlægge sin kost på, og der er nok ikke én løsning, som passer til alle mennesker. Vi er jo alle forskellige individer, så selvfølgelig skal en kostplan også lægges med udgangspunkt i individet.

De 8 officielle kostråd

Officielt er der 8 gode kostråd, som alle anbefales at følge. I et almindeligt menneskes kostplan bør de udgøre den røde tråd. Det vil sige, at almindelige mennesker generelt bør spise 6 slags frugt og grønt om dagen, spise fed fisk mindst 1 gang om ugen, spise kartofler, fuldkornsbrød, ris eller pasta hver dag, skære ned på fedtet især fra mælke- og kødprodukter, slukke tørsten i vand, spise varieret og dyrke mindst 30 minutters motion om dagen.

Særlig kost til særlige behov

De 8 officielle kostråd er vejledende, hvilket betyder, at de bør følges, medmindre der er særlige forhold, som gør sig gældende. Det kan fx være, hvis du har brug for at tabe dig. I dette tilfælde vil en særligt tilrettelagt, personlig kostplan være vejen frem.

En professionel, individuelt tilpasset kostplan udarbejdet af en uddannet diætist eller ernæringsekspert tager højde for, at du både har et særligt næringsbehov og personlige præferencer i forhold til, hvilken mad du godt kan lide og ikke kan lide.
På den måde kan du sammen med diætisten eller ernæringseksperten lægge en kostplan, som er realistisk uden at gå på kompromis med de mål og ambitioner, du har. Det er den sunde vej frem.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |