Ondt i maven før eksamen

30. December 2015

Du kender det sikkert – du får ondt i maven lige før du skal ind til eksamen. Det er absolut ikke særlig sjovt, og det gør samtidig at du helt sikkert performer dårligere til eksamen. Men frygt ikke – eksamensangst er noget som rigtig mange studerende har.

Så hvad pokker gør man for at komme af med sin ondt i maven?

Du kan gøre rigtig mange ting for at formindske det, men at fjerne det helt er svært.

Hvad har du så af mulighed?

Mediter

At meditere er en rigtig god øvelse. Sæt dig ned og luk øjnene i 5-10 minutter. Lad være med at tænk på noget, men bare registrer tankerne.

På den måde kommer du lidt ned i kroppen og kan slappe af. Det er en rigtig rar måde at kunne slappe af på, og det gør du bliver mindre stresset.

Netop det at meditere gør at du kan komme af med noget af eksamensangsten. Det er også en god ide lige før du skal op til din mundtlige eksamen at lukke øjnene og lave en meditation – så bliver du klar og frisk i hovedet inden du skal ind og fremlægge om dit emne.

Hvad er det værste der kan ske?

En anden oplagt øvelse er at spørge dig selv – jamen hvad er det værste som der kan ske? I virkeligheden er det jo ofte ret begrænset.

Jo, du kan selvfølgelig dumpe faget – men hvad betyder det så?

Ofte så er konsekvensen ved at klare sig dårligt i et fag ikke så stor igen. Heldigvis er det jo ofte sådan at din karakter i et fag er opbygget af flere karakterer – der er både en eksamenskarakter, men også en årskarakter. Heldigvis kan du blive reddet af din årskarakter, så hvis det går helt galt til eksamen går det alligevel ikke SÅ galt.

Det er i hvert fald en betragtning som er rar at have med før du skal op til eksamen og have din karakter.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |