Sådan sparer du tid og penge på dine billeder.

30. December 2015

At bruge billeder til at formidle et budskab er bestemt ikke noget nyt – tværtimod, vi mennesker har brugt billeder i flere tusinde år. Hvorfor? – fordi det virker!

Nancy Duarte beskriver i bogen ”Slide:Ology” hvordan hulemalerier i Frankrig der kan dateres helt tilbage til 15.000 år før kristi fødsel måske nok er det ældste bevis på at vi mennesker har dyrket visuel formidling af budskaber og historier. Egypterne er et andet godt og kendt eksempel på visuel formidling. De brugte også billeder, symboler og hieroglyffer i stor stil ca. år 3.000 f.Kr.

Når vi nu i så mange år har brugt billeder som et glimrende formidlingsværktøj, hvorfor er det så at vi med introduktionen af PowerPoint pludselig tror at vi skal kede folk ihjel med endeløse rækker af punktopstillinger – på engelsk kaldet bulletpoints. Et af problemerne med bullets er at vi både beder vores publikum om at læse og lytte på samme tid – og selvom vores kære kvinder ofte påstår at de behersker multitasking så er det dokumenteret at dette ikke gavner indlæring og formidlingen. Dropper du de teksttunge slides tvinger du i stedet dit publikum til at lytte til dig og det du formidler – slides bliver blot et understøttende medie – nærmest som i de gode gamle dage når der blev vist lysbilleder, hvor kun formidlerens stemme kunne forklare billederne.

Videnskaben har fundet ud af vores måde at lære på starter i højre hjernehalvdel. Men alt for ofte designer og formidler vi vores budskaber til den venstre hjernehalvdel – hvilket naturligvis er en klar fejl. Vi henvender os til den venstre del af hjerne når vi står foran publikum og viser dem slides udelukkende med ord, tal og så nogle flere ord….

For at få højre del af hjernen aktiveret skal vi i langt højere grad anvende former, mønstre, farver og billeder. Højre hjernehalvdel er super god til at bearbejde og skabe helheder og overblik, og er derfor særdeles vigtig i begyndelsen af din formidlingsproces. Når så du efterfølgende vil gå mere i dybden og tilføje detaljer, kan du drage nytte af den venstre hjernehalvdel, der bedst kan sammenlignes med en stor computer. Den venstre halvdel arbejder logisk og rationelt og fungere derfor bedst hvis den højre halvdel har skabt en forståelse for helheden som detaljerne skal indgå i.

Hvordan finder jeg fotos?

Glem alt om Microsoft (eller andre) Clipart figure, den tid er forbi og folk vil formodentlig ligefrem finde bruge af disse cliparts en forringelse af din præsentation. Microsoft har dog også en række gratis tilgængelige billeder som du frit kan benytte, men husk du er langt fra den eneste der bruger billeder fra dette arkiv. Du kan finde dem på deres side: http://office.microsoft.com/en-us/images/

En anden kilde der ligger lige for er at bruge billede søgningen på Google. Indtast dit nøgleord eller budskab og med et enkelt klik har du tonsvis af billeder lige til at kopier…..MEN den går ikke. De billeder Google finder til dig er billeder som andre har rettigheden til – og selvom jeg ikke kan sige mig fri for at have ’lånt’ et enkelt billede fra en Google søgning, kan jeg ikke anbefale at bruge Google søgninger som kilde til dine billeder, da det i værste fald kan føre til nogle ret omfattende erstatningskrav fra ejeren af et billede.

Mit råd er derfor at bruge et søgeværktøj som CompFight. CompFight (www.compfight.com) søger efter billeder og illustrationer på sociale sider som f.eks. Flickr, hvor tusindevis af brugere har uploadet deres billeder under Creative Commons rettighederne..

Jeg håber CompFight kan blive et nyttigt værktøj for dig. Jeg har allerede tilføjet det til min værktøjskasse (på http://www.claushandberg.dk/alt-det-andet.html)
Et godt råd vil dog være at du lige bruger den nødvendige tid på at sætte dig ind i de generelle guidelines for brug af Creative Commons billeder – du kan læse mere om dette på http://creativecommons.org/licenses/.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |