Hvordan tænker man udenfor boksen?

30. December 2015

Ofte når folk taler om innovation, iværksættere og nyskabelser, så bliver der snakket om at tænke udenfor boksen. I mange virksomheder er det et mantra, at man tænker uden for boksen, er innovativ og så videre. Altså enten kan du det eller også kan du det ikke? Er du inde eller ude? Ofte bliver begrebet at tænke uden for boksen patenteret af ansatte og ledere i stok konservative virksomheder, som gerne vil fremstille sig som nyskabende og kreative, men som i bund og grund ikke nogle anelser om hvad det vil sige at tænke innovativt og anderledes.At tænke uden for boksen bliver således mere til et koncept man kan slå hinanden i hovedet med end til hvad det egentlig er: Et dejligt lille redskab til at udvikle gamle ideer til nye kontekster. Steve Jobs sagde engang, at kreativitet er at forbinde ting, og det er helt i denne tråd at tænke udenfor boksen skal forstås.

Nyskabelse

Nyskabelse er meget, meget sjældent ny skabelse – i stedet er det som oftest forskellige eksisterende ting, der forenes i et nyt produkt eller ide. Der er således ikke noget odiøst, magisk eller ekstraordinært ved at tænke udenfor boksen – man behøver på ingen måde at være en Albert Einstein, tværtimod handler det om at søge efter konkrete sammenhænge, diskutere med venner og kollegaer. At tænke uden for boksen handler mere om, at nedbryde grænser for de kategorier, man anerkender som de rigtige. Altså hvordan fandt man på den absurde ide, at telefoner ikke skulle have ledninger eller at man skulle kunne bestille mad på nettet osv.  Det har jo simpelthen blot handlet om at nedbryde og gendanne kategorier, som ikke tidligere hørte sammen. De to eksempler jeg nævnte her er helt naturlige for os i dag, men det er ikke så mange år siden det var noget absolut vrøvl. Jeg husker selv hvordan det var, da min onkel og moster engang var kommet på besøg, og min onkel lige havde noget han skulle vise mig i bagenden af deres bil. Der stod den – vidunderet! En mobil telefon, der fyldte halvdelen af bagagerummet med en antenne, der nærmest gik op igennem loftet, og så kunne den når den var tændt fungere op til 25 minutter ad gangen uden at blive genopladet. Det var simpelthen fantastisk!

Hvad handler det "at tænke uden for boksen om"?

At tænke uden for boksen handler om én ting, og det er at udfordre kategorierne gennem det konkrete. Det er derfor Apple er så store, fordi de turde sammentænke gamle ting i nye konstellationer og hele tiden blive ved med at gå denne vej. Der er for så vidt ingen grænser for hvor galskaben stopper, og at tænke uden for boksen kan bruges i utrolig mange forskellige sammenhænge som at skabe nye produkter, alternativ digital markedsføring eller hvis man vil ind på det nyåbnede gambling affiliate marked i Danmark.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |