Slankekur - smid kiloene uden at de kommer tilbage

30. December 2015

Hører du også til dem der tager kiloene hurtigere på end de ryger af? Det er svært at holde vægten nede i de kolde måneder især når juletiden er forbi. I fitness centrene i Januar er der fyldt med gode intentioner men de fleste dropper ud efter et par måneder og så ryger vægten på igen. Det er ærgeligt for det er ellers efter et par måneder at de største resultater opnåes.

Det vigtigste at huske på når man vil tabe sig er at slankepiller, slankekure og lignende kun virker på kort sigt. På lang sigt er det kun en kostomlægning og mere aktiv livsstil som virker. Vil du derfor tabe dig er der kun en løsning og det er at gøre sundhed til en vane, ligesom alt andet. Det er nemlig de gode vaner der skal holde vægten nede på længere sigt.

Hvorfor virker min slankekur ikke?

En af årsagerne til at de fleste slankekure ikke virker på lang sigt er at de stiller urimelige krav til hvad man spiser, hvornår man må spise og hvordan. Nogle slankekure går fx ud på kun at spise enkelte råvarer i en periode ofte ved fx helt at udelade kulhydrater. Mens det er en god ide at holde igen med brød, pasta og lignende tomme kulhydrater er der næppe nogen der har lyst til at gå et helt liv uden fx brød. Det gør at mange dropper kuren efter noget tid og så er man jo lige vidt. Det afgørende for varigt vægttab er at få nogle gode spisevaner som er realistiske og som man kan holde ud. Den nyeste forskning peger på at det er bedst at begrænse indtagelsen af kulhydrater som brød, kartofler og pasta. Sammensætningen af kosten bør være ca. 1/4 kulhydrater, 2/4 grønt og 1/4 protein (kød). Derudover er det helt afgørende at man ikke får flere kalorier ind end man forbrænder. Det kan være en hjælp at tælle kalorier til at begynde med indtil man får en intuitiv fornemmelse for hvor mange kalorier man har brug for.

Tænk på fordelene

Motion er godt, især for lungerne og hjertet men det nytter ikke noget at spise hvad man har lyst til bare fordi man har været ude og løbe en tur. Følg op med sund kost, rigelig med vand og god søvn, så bliver resultatet meget bedre. Har du brug for lidt motivation, så opret en profil på en af de mange dating sider på nettet og læg dine billeder op som før og efter, så skal du nok se hvor mange flere som tager kontakt senere hen. Når det gælder motion gælder det samme som med kosten, det nytter ikke noget at lave et træningsprogram som man ikke kan holde på lang sigt. Det er meget bedre at træne lidt end slet ikke at træne fordi man brændte ud på et alt for hårdt træningsprogram.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |