Hvor går grænsen i modeverdenen?

30. December 2015

Hvor går grænsen i modeverdenen?

Dette er det klassiske spørgsmål, som har eksisteret indenfor modeverdenen i rigtig mange år. For hvor går grænsen for reklamer og modeller? Hvornår er det okay, og hvornår er det for sexfikseret?

Diskussionen tages jævnligt op

I tidens løb har diskussionen været oppe mange gange med jævne mellemrum - den dukker faktisk altid op, når der sker noget spetakulært. Det er enten i form af en reklame, som er grænseoverskridende eller hvis et modeshow havde alt for mange seksuelle undertoner.

Men selvom problematikken er oppe at vende ofte, så er der aldrig rigtig lavet nogle regler. Og det er både godt og skidt.

For på den ene side, så er det jo ikke smart at lave begrænsninger for, hvad en reklame må indeholde, eller hvordan et modeshow skal opføres. Det burde være op til det enkelte firma at vurdere, hvad de vil lægge navn til, og hvad de ikke vil have siddende på sig.
Og den tankegang er jo genial, så længe alle har nogle moralske skrubler overfor børn og unge. Meeeeen virkeligheden er desværre ikke helt så sort og hvid, som man nogle gange ville ønske sig!

Er manglende begrænsninger et problem?

På den anden side, så er manglende begrænsninger et problem, da mange mærker hele tiden forsøger at flytte grænserne. Dvs det som er grænse overskridende idag, det er måske hverdag om 1 måned. Og om en måned skal det være endnu vildere, for ellers er der ingen nyhedseffekt i det. Resultatet er, at vi hele tiden kommer længere og længere ud, og vi hele tiden balancerer på grænsen mellem okay og forbudt lir.

Tom Ford fra Gucci har gjort det gang på gang

Et af de mærker, som i de senere år har skabt rigtig mange overskrifter, det er den tidligere Gucci chefdesigner Tom Ford. Lige siden introduktionen af Tom Ford solbrille kollektionen i 2005/2006, har han skabt overskrifter med reklamer, som var gået over grænserne.

Tom Ford sonnenbrille reklamer er meget seksuelt betonede. Ja det er faktisk en underdrivelse, da de oser af sex. Ikke nødvendigvis i form at nøgne modeller, men hele omdrejningspunktet i reklamerne er sex, som åbenbart kan sælge solbriller. Eller i hvertfald så længe, at modellerne bærer disse.
Tom Ford har fået mange hug for hans reklamer, og pressen har til tider været enorm hård overfor ham. Men ud ad til virker han meget ligeglad, og hans firma får stadigvæk produceret reklamerne med fokus på sex. Man kan faktisk sige, at det i dag er blevet et varemærke for Tom Ford, at reklamerne er sådan. Og rigtig mange mænd især, ville nok blive skuffet, hvis konceptet bliver ændret, og reklamerne bliver stuerene...

Kan grænsen blive ved at flytte sig?

Men hvor går grænsen? Den populære energidrik Cult har også udfordret den med svingende resultater. Nogle reklamer blev forbudte, da de ganske enkelt var for pornografiske, mens andre stadigvæk kører.
Svaret på spørgsmålet afhænger nok meget af, hvilken generation og aldersgruppe du spørger. For hos ungdommen sælger sex. Det er bevist om og om og om igen, og det er et af de nemmeste midler at spille på, hvis man vil slå igennem.
Men når grænserne konstant skal flyttes, og reklamerne hele tiden skal overgå hinanden, så må vi før eller senere nå et stadie, hvor vi ganske enkelt ikke kan komme længere ud. Og hvad sker der så?

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |