Opnå et vægttab med en sund madplan og forbliv glad

30. December 2015

Mange mennesker begår den fejl at de enten sulter sig selv, eller spiser noget de tror er sundt når de begynder på et vægttab, eller laver deres livsstil om - således at de nu vil spise sundt. Indgangsvinklen til at ville spise sundt, er fint nok, og det er altid bedre at prøve, end at lade vær - da man så kan lære af sine fejl. Eller.. som Thomas Edison sagde "I have not failed. i've just found 10.000 ways that won't work", som på dansk betyder "Jeg har ikke fejlet. Jeg har bare fundet 10.000 måder som ikke vil virke"

Hvad er en sund madplan?

En sund madplan er som udgangspunkt en madplan hvor der er en begrænset mængde fedt, mange fibre, en del proteiner, og en jævn fordeling af kulhydrater.

Sundt fedt

Her er noget mad hvori du kan finde sundt fedt - også kaldet umættet fedt. Det skal dog lige siges at du sagtens kan tage på at sundt fedt, da der kalorie-mæssig er lige så mange kalorier i mættet fedt, som umættet fedt. Umættet fedt, er fedt der ikke har nogen skadelig virkning med hensyn til udvikling af hjertekarsygdomme, diabetes, åreforkalkning og kræft

  • Olivenolie
  • Planteolie
  • Avocado
  • Nødder
  • Mandler

Fibre

Mad med mange fibre mætter utrolig godt, og gør at du føler dig mæt i meget, meget længere tid. Derfor vil mad med mange fibre være godt at indtage hvis man skal lave en sund madplan. Mad med et godt fiberindhold:

  • Rugbrød
  • Havregryn
  • Brune ris
  • Fuldkornsspaghetti
  • Fuldkornsmel
  • Skårede kerner
  • Grønsager som kål og rodfrugter
  • Frugt har også mange fibre!

Proteiner

Proteiner er en utrolig vigtig del af den daglige kost, da proteiner som bekendt er "kroppens" og ikke mindst musklernes byggesten. Mad med et højt proteinindhold, hjælper på mætheden, hjælper på at holde på muskelmassen under eventuelt vægttab, og hjælper på hukommelsen. Spis mindst 1,1 gram protein dagligt, per kilo kropsvægt. Vejer du derfor 80 kilo, så spis da MINDST 88 gram protein dagligt. Mad med et højt proteinindhold:

  • Kylling
  • Kalkun
  • Fisk
  • Oksekød (3-7% fedt maks)
  • Svinefars (3-7% fedt maks)
  • æg
  • Mælk
  • Yoghurt

Kulhydrater

Kulhydrater kommer automatisk med i en sund kostplan. Kulhydrater er i alt vi spiser. Kulhydrater skal vi bruge for at holde vores humør og vores energi højt, da det er en vigtig del af vores drivkraft. Når der snakkes om diæter hvor der indtages få kulhydrater, så skyldes det at 1 gram kulhydrat indeholder ca. 4 kalorier - så derfor kan en diæt med et lavt kulhydrat-indhold hjælpe rigtig meget på et vægttab. Dog findes der bivirkninger såsom træthed, at man blive ugidelig, man bliver irriteret og egentlig bare har det skidt.

Derfor - skær ikke ned på kulhydraterne, men fokuser på de andre ting, som et højt proteinindhold, mange fibre, og sundt fedt. Hvis du ved hvordan du kan tælle kalorier, så hold dig indenfor grænsen for hvad du må indtage dagligt og så er du rigtig, rigtig godt kørende.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |