Vægttab efter fødsel - sådan taber du dig igen efter fødslen

30. December 2015

Nu er den lille ny kommet til verdenen, det hele er glade og dejlige tider. I nyder hinanden, og den lille prins eller prinsesse holder dig oppe om natten, græder efter mad, pludrer og hygger sig - og som mor gør du jo alt for at den lille ny skal have det godt - men glem nu ikke dig selv! Hvis du som mange andre mødre har taget nogle kilo på efter fødslen, så vil du som alle disse mødre også gerne tabe de kilo igen. Du vil gerne have din flotte, og pæne form igen, hvilket jo er ganske naturligt - og fortvivl ej, for det kan lade sig gøre, og i den her artikel vil jeg give dig nogle råd til netop hvordan det kan lade sig gøre!

Typiske fejl

Typiske fejl når fødslen er slut (erfaringen kommer fra min mor, moster, kusine og andre veninder:-)), er at man straks tænker - nu skal jeg bare lave 500 mavebøjninger hver dag de næste 3 måneder, så har jeg den perfekte form igen. En anden fejl, er også at de tror at kiloene rasler af igen - af sig selv - det er desværre heller ikke rigtigt.

Sådan her fungere det i praksis

Når du vil tabe dig efter en fødsel, så vil nogle af kiloene formentlig ganske rigtigt forsvinde af sig selv, men du har jo taget på af en grund. Du har spist lidt ekstra - hvilket er ganske normalt og naturligt - og i det her tilfælde SUNDT! Du skal jo pludselig spise for 2, og der er ingen grund til at gå på kompromis, så barnet ikke får den rette næring, så derfor må du for guds skyld aldrig begynde et vægttab mens du er gravid - vent til bagefter.

Gør som alle andre. Der er ingen mellemvej blot fordi at den ekstra vægt er kommet til, i form af en graviditet - det kunne man måske håbe, men desværre er det kun den naturlige vej der er den rigtige.

  1. Spis sundt! Lær at tælle kalorier. En typisk kvinde skal have ca. 1800-2200 kalorier dagligt, hvilket altså er dit basalstofskifte med dagens aktiviteter. Hvis du spiser ca. 2000 kalorier dagligt, så vil du formentlig tabe dig, hvis ikke du har tabt dig i løbet af den første uge ved at spise 2.000 kalorier - så prøv da at sætte antallet af daglige kalorier ned til 1800, indtil du rammer er vægttab på omkring 500 gram om ugen.

  2. Motioner! Du skal bevæge dig. Ja, du bevæger dig sikkert rigeligt, nu hvor du har den lille ny der skal vugges i søvn, og gås lidt med i hjemmet, men kom lidt ud. Læg barnet i en barnevogn, eller en klapvogn, alt efter hvor gammel barnet er - og gå en tur - gerne over 30 minutter. Du kan også sagtens løbe med en klapvogn, eller en barnevogn. Hvis ikke det er interessant, så findes der motionscentre hvor babyer gerne må tages med - så længe de bliver i liften. Hvis barnet er lidt ældre, og kan gå, så findes der også motionscentre, hvor der er gratis børnepasning mens du træner, hvilket også er en rigtig god mulighed.

Kombinere du de 2 råd med hinanden, så vil du tabe dig uanset hvordan du vender og drejer den. Du kan også kun vælge ét af punkterne, da det hele handler om én ting i sidste ende - nemlig at være i kalorieunderskud! Er du i underskud af kalorier vil et vægttab - uanset størrelse - være uungåeligt.

Tillykke med den lille ny, og held og lykke med at smide de ekstra kilo :-)

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |