Proteinpulver vægttab - tab dig med proteinpulver

30. December 2015

Hvis du gerne vil tabe dig, og har forsøgt alle mulige slags kure og diæter, så kan nytænkning i form af en proteinpulver-kur være en idé, og vil skabe et såkaldt "proteinpulver vægttab". Det er vigtigt at jeg får fastslået at, det altså ikke er meningen at du skal erstatte hele måltider med proteinpulver. Fast føde skal altså til, hvis du skal fungere ordentligt, og undgå diare. Med det sagt, så kan et supplement af en proteinshake, altså gøre underværker, når du gerne vil tabe dig. Det er måske ikke så meget det at du taber dig, men det er den sunde måde hvorpå proteinpulveret kan hjælpe dig.

Protein er kroppens byggesten - musklernes især

Nu vil jeg ikke gå i avancerede detaljer, om hvordan proteiner er kroppens, og især musklernes byggesten, da jeg vil skrive en artikel for sig selvom dette emne, men en kort gennemgang kan jeg da godt lige ta'.

Det er sådan at proteiner er en stor del af vores krop. Vores arme, ben, hud, lever, nyre, hjerte, muskler og ikke mindst vores hjerne har protein i sig, og kroppen bruger proteinen til at holde disse ting kørende. Kroppen har behov for et dagligt indtag af proteiner, for at disse ting skal blive ved med at holde sig friske, og køre optimalt - derfor er proteiner vigtige.

Når du taber dig, så taber du både fedt, muskler og vand på samme tid - procentfordelingen er forskellig fra person til person, og bestemt også baseret på hvilken kost, og hvilken motion der udøves under vægttabet. Mange proteiner under et vægttab, vil resultere i et bedre slutresultat, da proteinerne hjælper til med at holde på din muskelmasse, hvorimod hvis du indtog et lavt antal kalorier per dag, så ville du tabe mere muskelmasse end ellers. Proteiner har også den egenskab, at de mætter rigtig, rigtig godt, hvilket jo er positivt når vi snakker vægttab.

Hvor mange proteiner skal jeg indtage dagligt, og hvordan skal jeg få proteinpulver ind i min kost?

Hvis du træner, skal du indtage 1,7-2,2 gram protein per kilo kropsvægt dagligt. Det vil sige at hvis du vejer 90 kilo, så skal du indtage mellem 153 og 198 gram protein dagligt.

Hvis du ikke træner, er det rigeligt at indtage mellem 1,1 - 1,5 gram protein per kilo kropsvægt dagligt. Det vil sige at vejer du 90 kilo, så skal du indtage mellem 99 og 135 gram protein per dag.

Du kan få proteinpulver ind i kosten, ved at bruge det som et supplement 1-2 gange dagligt. Hvis du træner, så kan det være rigtig smart at tage en proteinshake før træningen, eller efter træningen (dog maks 1 time efter). På den måde giver du kroppen et skud hurtig-optagende protein og dine muskler bliver hurtigere repareret, samt bliver lidt større.

Skulle du være i underskud af protein, så brug proteinpulveret, til at lave endnu en shake, som du eventuelt kan drikke som et mellemmåltid. Husk dog også at få proteiner fra fast føde! Her kan kylling, kalkun, fedtfattig hamburgerryg, fedtfattig oksekød, og meget fedtfattig svinekød, rejer, fisk osv. være gode kilder til protein gennem kosten! Hvis du får nok proteiner gennem kosten, vil jeg anbefale at det eneste tidspunkt du tager en proteinshake på, er når du skal til at træne, eller efter endt træning.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |