Lær at tælle kalorier - Hvordan tæller man kalorier

30. December 2015

Når man lær at tælle kalorier, eller har lært at tælle kalorier, så er man godt kørende - langt bedre end de fleste der gerne vil tabe sig. De fleste der gerne vil tabe sig, springer ud i det uden at vide hvordan man egentlig gør. Det eneste de har hørt er at man bare skal spise lidt grønt til aftensmaden, bruge olie i stedet for stegemargarine, eller hvis man har forhøjet blodtryk, så skal man bruge Becel stegemargarine. Nogle vælger omvendt at sulte sig selv, hvilket nærmest er et dårligere udgangspunkt, da det er direkte skadeligt.

Sådan her tæller du kalorier

Hvis du kender dit ligevægtsindtag, og lær at tælle kalorier, så er du godt kørende. Nogle ting er nemmere at finde ud af end andre, da der f.eks ikke står kalorieindhold på æbler, pære, meloner, appelsiner, gulerødder, salat osv., men fortvivl ej, for vi lær dig hvordan du finder ud af det.

  1. Find dit ligevægtsindtag. Vi bruger mig som eksempel. Mit ligevægtsindtag er 3.000 kalorier om dagen.

  2. Om morgenen spiser jeg havregryn, med letmælk, og et æble ved siden af. Der er vist ca. 350 kalorier i 100 gram havregryn, og jeg spiser omkring 45 gram. Den nemmeste måde at udregne hvor mange kalorier der er i 45 gram havregryn er følgende regnestykke:

    Man kan se hvor mange kalorier der er i et produkt på det mærkat, der er på stort set alle indpakkede produkter.

    350 / 100 = 3,5 x 45 = 157,5 kalorier (vi runder op til 158). Vi ved at der er 350 kalorier i 100 gram havregryn, så vi finder ud af hvor mange kalorier der er i ét (1) gram, hvilket i det her tilfælde er 3,5. Vi har vejet morgenmaden, og ved at der er 45 gram. Så vi ganger 3,5 med 45, og så får vi altså rundt regnet 158 kalorier.

    Vi vejer også mælken, og vi vil have 220 gram (2,2 dl) mælk i vores havregryn. Der er vist 45 kalorier i 100 gram mælk, hvilket vil sige at vi igen tager 45 / 100 = 0,45 x 220 = 99 kalorier.

    Vi lægger så 99 og 158 sammen, og det bliver 257 kalorier for havregrynen, og mælken tilsammen. Så mangler vi æblet. Der står ingenting på det.

    Brug Google, når du vil finde ud af hvad grøntsager og frugt indeholder kaloriemæssig.

    En hurtig Google-søgning viser at der er omkring 52 kalorier i 100 gram æble, og det er ca. hvad ér mellemstort æble vejer. Personligt vejer jeg ikke æblet, men indregner altid 52 kalorier. Så det bliver, 99 + 158 + 52 =309 - det er lidt over 10% af mit daglige kaloriebehov.

Sådan tæller man altså kalorier, og så er det simpelthen bare med at spise så meget, for så få kalorier som muligt. Hvis du eksempelvis drikker en fyraftensøl (33 cl), så hælder du altså omkring 133 kalorier ned, hvilket ikke mætter synderligt meget - tværtimod. Hvis du får et par stykker af dem, så løber det altså hurtigt op.

Der er mange steder du kan spare kalorier. Eksempelvis på dit rugbrød. Hvis du plejer at bruge smør, så begyndt at SKRABE smørret, således der måske kun er enkelte gram smør på hvert stykke - det kan spare dig for rigtig mange kalorier. Det er oftest de små ting der tæller. Hvis du skifter letmælken ud med skummetmælk, så spare du 10 kalorier per 100 gram, eller hvis du kun bruger 20 gram smør i din bayonnaise sauce i stedet for 50 gram. Det hele tæller, og efter 1 uge eller 2, så er det let som en leg.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |