Vægttab på maven - hvordan er det lige man taber sig på maven?

30. December 2015

Folk der vil tabe sig, er for det meste utilfredse med deres mave, og det er primært på maven de derfor vil tabe sig. Der er dog et problem når man vil tabe sig på maven og kun på maven, for det er slet ikke muligt at tabe sig på maven som mange mennesker tror. Det er lidt mere kompliceret end som så. Mange mennesker tror, at når man vil tabe sig på maven, så skal man bare lave 1.000 sit-ups eller mavebøjninger hver eneste dag i en måned, eller 2 - så har de en flad mave.

Det er dog slet, slet ikke sådan det hænger sammen. Det kaldes punktforbrænding, og det er ikke muligt Det passer faktisk ikke... det ér muligt, men udbyttet er så lille, at det overhovedet ikke er værd at snakke om - faktisk ikke-eksisterende. Punktforbrænding, er når du vælger et punkt på din krop, hvor du gerne vil af med fedtet, og derfor træner denne muskel, eller denne sektion helt vildt.

Vil du tabe dig på maven, så gør du sådan her

  1. Du skal lære at tælle kalorier, og så skal du forbrænde flere kalorier end du indtager.

  2. Hvis du er meget overvægtig (16-20+ kg), så kan du med fordel være 1.000 kalorier i underskud om dagen, hvilket vil resultere i et vægttab på ca. 1 kilo per uge. Mangler du derimod kun 2-3 kilo, så kan du med fordel være 500 kalorier i underskud dagligt, hvilket svare til omkring 0,5 kilo tabt fedt om ugen.

Faktisk er det logisk skrevet det eneste du behøver for at tabe dig på maven, men jeg vil gerne forklare hvorfor det hænger sådan sammen. Kroppen er en meget, meget avanceret mekanisme, og den er i stand til at gøre utrolige ting, som hele og reparere sig selv. Når det kommer til fedt, og vægttab, så er kroppen lidt speciel. Det er sådan at når du tager på (fedt), så har fedtet sig med at sætte sig på maven, og det er der en ganske logisk forklaring på. Dine indre organer sidder omkring mavesektionen, og kroppen er sådan indrettet, at den gerne vil beskytte de organer så meget som muligt, og når der så kommer noget ekstra energi i form af fedt, så lagrer den det omkring maven, således dine organer er "bedre pakket ind", hvis man kan sige det sådan.

Af selvsamme grund, er det derfor også svært at komme fedtet til livs, på netop denne sektion. Den eneste måde man kan komme fedtet til livs på er ved at motionere, og spise sundt, således man taber sig. Kroppen vil derfor selv bestemme hvor fedtet du taber skal tages fra. Nogle personer er heldige, og taber sig på maven med det samme, hvorimod andre mennesker skal bøvle med at tabe sig på maven i evigheder. Kvinder har eksempelvis svært ved at tabe sig på baller og lår, hvorimod mænd har lettere ved at tabe sig disse steder.

MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |