Et hurtigt vægttab kan skade mere end det gavner

30. December 2015

Mange mennesker der gerne vil tabe sig, og få en flot krop, går efter at tabe sig hurtigt, men ofte kan det skade mere end det gavner. Hvis jeg bruger mig selv som eksempel, så ved jeg at jeg gerne vil smide de overflødige kilo ret hurtig, men jeg er velvidende over eventuelle konsekvenser ved at gøre det, men alligevel føler jeg trang til at smide kiloene hurtigt, i stedet for at gøre det på den mest optimale, og sundeste måde.

Eventuelle "bivirkninger" ved et hurtigt vægttab

  1. Tab af muskelmasse - En af bivirkningerne ved at tabe sig hurtigt, er at du kan tabe rigtig mange muskler under processen, hvilket ikke kan anbefales. Det er sådan at jo langsommere du taber dig, jo mere fedt vil du forbrænde, i stedet for muskler, men når du taber sig hurtigt, så vil du højst sandsynligt tabe lige så meget fedt som du vil tabe muskler. Resultatet vil være at du sådan set ligner dig selv, blot i en mindre udgave, men din fedtprocent i forhold til vægten, kan nemt stå uændret.

  2. Strækmærker - Ja, du tror det nok ikke, men du kan rent faktisk få "stræk"mærker, ved at tabe dig hurtigt. Da jeg første gang hørte det, tænkte jeg at det måtte være en joke, men den er god nok. Du kan få strækmærker ved at tabe dig hurtigt, og vi ved jo allesammen godt at strækmærker er ar, og ikke forsvinder igen. De kan formindskes, men de forsvinder aldrig.

  3. Løs hud - Når du taber dig hurtigt, kan du få løs hud. Normalt er huden god til at følge med til et moderat vægttab, men så snart der kommer for meget fart på, så kan huden ikke nå at trække sig sammen om side med vægttabet, hvilket kan resultere i løs hud. En myte siger at lever kan stramme huden op - men det ér blot en myte. Løs hud kan fjernes via plastikkirurgi - eller man kan leve med det. Det vil med tiden strammes yderligere af sig selv, men alt efter hvor meget der er, så er det ikke nævneværdig.

  4. Træt og umotiveret - Når du taber dig hurtigt, så er det fordi du forbrænder flere kalorier end du indtager, og et hurtigt vægttab er resultatet af, at man er mange kalorier i underskud. En god tommelfingerregel er at man skal være 500 kalorier i underskud, for at få det bedste resultat, men det svare til ca. 500 gram om ugen man taber. Når du er oppe og tabe eksempelvis 1,5 kilo på en uge, så er du reelt set noget der minder om 1.200 - 1.500 kalorier i underskud om dagen - og det er en rigtig hård diæt! Det kan gøre dig træt, og umotiveret, hvilket kan udvikle sig til irritation, vrede, manglende koncentration osv. - hvilket vil have en indvirkning på personer omkring dig, og måske dit arbejde.
MENU
0-100 | 100-200 | 200-300 | 300-400 | 400-500 | 500-600 | 600-700 | 700-800 | 800-900 | 900-1000 | 1000-1100 | 1100-1200 | 1200-1300 | 1300-1400 | 1400-1500 | 1500-1600 | 1600-1700 | 1700-1800 | 1800-1900 | 1900-2000 | 2000-2100 | 2100-2200 | 2200-2300 | 2300-2400 | 2400-2500 | 2500-2600 | 2600-7200 | 2700-2800 |